مجله کیک

همه چیز در مورد شیرینی ماکارون فرانسوی

تاریخچه شیرینی ماکارون | French Macaron

شیرینی ها و دسرهای خوشمزه فرانسوی در سرتاسر دنیا شهرت دارند و یکی از محبوب ترین آن ها شیرینی ماکارون فرانسوی است. این شیرینی های گرد، پفکی و رنگارنگ آنقدر زیبا و رویایی هستند که آدم باور نمی کند یک شیرینی واقعی باشند! ماکارون به خاطر ظاهر بسیار زیبا و دوام و ماندگاری خوبی که دارد به عنوان کادو و سوغاتی هم استفاده می شود و آن را در جعبه های بسیار شکیل و زیبایی به فروش می رسانند. امروز می خواهیم در مورد تاریخچه این شیرینی محبوب صحبت کنیم؟ این که از چه زمانی ماکارون به وجود آمد، چطور تهیه می شود و چرا تا این حد محبوب و پرطرفدار شده است؟ با الی گشت همراه باشید.

قبل از هرچیز باید بگوییم که نباید ماکارون (Macaron) را با ماکِروون (Macaroon) ایتالیایی اشتباه بگیرید. ماکِروون ایتالیایی یک نوع شیرینی کوچک نارگیلی است که هیچ شباهتی به ماکارون فرانسوی ندارد. شیرینی ماکارون فرانسوی یک نوع شیرینی بسیار لطیف و زیباست که از مرنگ، آرد بادام تهیه می شود و داخلش هم با مواد مختلفی از جمله باترکریم، مربا و شکلات پر می شود. یکی از دلایل محبوبیت گسترده ماکارون در حقیقت تنوع رنگ و طعم آن است. شما هر ماکارونی که بخواهید می توانید درست کنید و دستتان در این قضیه کاملا باز است. با استفاده از رنگ های خوراکی یا رنگ های گیاهی می توانید این شیرینی ها را در رنگ های بسیار متنوع و خیره کننده ای درست کنید و حتی با کمی خلاقیت آن ها را به یک اثر هنری تبدیل کنید. همچنین برای مواد بین دو ماکارون هم می توانید بسیاری چیزها استفاده کنید: عسل، مربا، باترکریم، خامه، شکلات و …اما بیایید با هم نگاهی به تاریخچه ماکارون بیندازیم و ببینیم اولین بار در چه زمانی این شیرینی کوچک و زیبا متولد شد.

تاریخچه شیرینی ماکارون

اولین حضور ماکارون در اروپا و فرانسه به قرون وسطی برمی گردد. در آن زمان، ماکارون نوعی شیرینی کوچک و شیرین بود که از بادام، سفیده تخم مرغ و شکر تهیه می شود و بیرونش ترد و شکننده و داخلش نرم بود. در حقیقت می توان این طور گفت که ماکارون در ابتدا در بسیاری از کشورهای  اروپایی وجود داشت و محدود به فرانسه نبود. اما کاترین دو مدیچی، ملکه فرانسه و همسر هنری دوم بود که این شیرینی را به فرانسه آورد و آن را به یک شیرینی فرانسوی تبدیل کرد. در حقیقت، این ملکه که اصالتی ایتالیایی داشت بعد از ازدواج با هنری دوم در قرن ۱۶ همراه با خود دستور تهیه این شیرینی را از ایتالیا به دربار فرانسه آورد.

درست است که ماکارون از ایتالیا به فرانسه آمده، اما نباید نقش فرانسه در تحول و شکل گیری این نوع شیرینی را نادیده گرفت. فرانسوی ها با تغییراتی که در دستور تهیه این شیرینی دادن آن را به یک شیرینی لطیف، زیبا و شکیل و کاملا فرانسوی تبدیل کردند. اولین دستور تهیه شیرینی ماکارون در فرانسه به قرن هفدهم برمی گردد و از آن زمان تاکنون دستور تهیه های متفاوتی از این نوع شیرینی منتشر شده است. دستور تهیه و ترکیبات این شیرینی بسیار ساده است، اما درست کردن یک ماکارون درست و حسابی نیازمند مهارت بالایی است. چون بافت لطیف این شیرینی به سرعت می شکند و از بین می رود و باید نکات بسیار ریز و دقیقی را در تهیه این شیرینی رعایت کرد.

محبوبیت گسترده ماکارون

در سال ۱۷۹۲ دو راهبه فرانسوی در شهر نانسی شروع به تهیه و فروش گسترده ماکارون کردند تا در بحبوحه انقلاب فرانسه بتوانند درآمدی داشته باشند و امرار معاش کنند. این کار با استقبال زیادی روبرو شد و آن ها به خواهران ماکارون شهرت پیدا کردند. در سال ۱۹۵۲ شهر نانسی در اقدامی نمادین مکانی که این دو خواهر روحانی برای اولین بار ماکارون را تهیه و در معرض فروش قرار دادن را به نام ایشان نامگذاری کرد. شهرها و مناطق مختلف فرانسه هم این رسپی و دستور تهیه را به عنوان دستور تهیه اصلی ماکارون پذیرفتند و شروع به تهیه ماکارون های رنگارنگ و زیبا کردند.

با این حال، چیزی که ما امروزه به عنوان شیرینی ماکارون می شناسیم از ترکیب و ادغام دو نوع شیرینی بر پایه مرنگ به وجود آمده که در پاریس ابداع شده است. در دهه ۱۸۳۰ قنادی های پاریس شیرینی ماکارون پاریسی را به دنیا معرفی کردند و شیرینی فروشی مشهور و لوکس لادوره (Ladurée) نقش مهمی در محبوبیت این نوع شیرینی داشت.

از آن زمان دوران رشد و پیشرفت ماکارون شروع شد و هر روز یک خلاقیت و ابتکار عمل به دستور تهیه ماکارون اضافه می شد. طعم ها و رنگ های مختلف و خلاقانه ای به ماکارون اضافه شد و هر قنادی و سرآشپزی سعی می کرد ماکارونی متفاوت و جذاب تر به وجود بیاورد. هرچند شیرینی ماکارون معمولا به صورت شیرین تهیه می شود اما سرآشپزهای مبتکر دست به خلاقیت زده اند و ماکارون های شور و نمکی، تند، نعنایی و ماکارون با طعم کاری را هم تهیه کرده اند!

ماکارون کم کم در سرتاسر دنیا محبوبیت پیدا کرد و به عنوان یک شیرینی فرانسوی و باکلاس در کشورهای مختلف دنیا شهرت پیدا کرد. در باب شهرت گسترده ماکارون جا دارد در مورد یک فیلم هم صحبت بکنیم. سوفیا کاپولا در سال ۲۰۰۶ با ساخت فیلم ماری آنتوانت باعث شهرت بیش از پیش این شیرینی شد. در صحنه های زیادی از فیلم ملکه فرانسه را می بینیم که در میان انبوهی از ماکارون های رنگارنگ و زیبا احاطه شده است. این شیرینی ها را در واقع قنادی مشهور مزون لادوره که در بالا ذکر کردیم تهیه کرده بود. بعد از اکران این فیلم، ماکارون به طرز گسترده ای در آمریکای شمالی، چین، ژاپن و کره جنوبی محبوبیت پیدا کرد.

روز مخصوص ماکارون

در آخر یک نکته جالب را هم باید اضافه کنیم و آن این است که یک روز در سال به ماکارون اختصاص پیدا کرده است. در سال ۲۰۰۵ قنادی مشهور دیگر پاریس به نام پیر ارمه پیشنهاد داد که روز بیستم جولای به عنوان «روز ماکارون» نامگذاری شود. با توجه به محبوبیت گسترده و جهانی این شیرینی، جا داشت که یک روز را برای تجلیل این شیرینی محبوب و خوشمزه در نظر بگیرند. در این روز برنامه های زیادی در سرتاسر جهان و به ویژه فرانسه و پاریس برگزار می شود و اگر در این تاریخ به پاریس سفر کردید می توانید نمونه های مختلف ماکارون را به رایگان امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *